reality show

Estefania, som hjalper mig att tolka under besoket pa Barnfondens/CCFs brasilianska huvudkontor i Belo Horizonte, ringer och rekommenderar mig att byta hotell. Det jag har reserverat ligger i ett "samre omrade". Jag funderar lange over forslaget. Det ar svart att moraliskt rattfardiga ett byte av hotellstandard och omrade nar barn sover pa gatan. Deras blickar ar tomma och likgiltiga efter misslyckade forsok till tiggeri, blickar lika likgiltiga som hos den gatsopande kvinnan som forstrott och utan plan sopar trottoaren utan att nagon bryr sig om att inget av skrapet plockas upp. Det ar bara ett trottsamt tidsfordriv.

Magnus Linton, forfattare till den varmt rekommenderade boken "Americanos - ett reportage om Latinamerikas nya rebeller" skriver om de pagaende politiska forandringarna i Latinamerika. Han beskriver "den senaste nischen i Rio de Janeiros naringsliv, "favela tourism", som ar en parodi pa global ekonomi ("favela" ar det brasilianska namnet pa "kakstad", min anm.). Nar det for tio ar sedan stod klart att turism skulle bli varldens storsta industri begrep alla att aven Rio behovde infrastruktur for mer an sexturister; stan ar idag full av samvetsgranna backpackers och valutbildade tematurister, och det ar de som aker pa "favela tours". Manniskorna vars livsfarliga vardag blivit efterfragad sevardhet fattar inte vilka varden de genererar och ovetande men centrala gestalter i affaren ar de svarta pojkar som i stora linnen ror sig som sma spoken i staden och ranar solbadare. Kopplar de sen av med en pase marijuana eller en flaska klister just som en buss passerar ar det bingo for guiden; resenarerna har fatt se det som ar mer spannande an Copacabana och Corcovado tillsammans; akta gatubarn."

Comments

Anonymous said…
Hej Stina,
Hoppas allt bra med dej!!
Glöm inte att hälsa Diana och sätt lite press på henne;)

Karin W är just nu och besöker ett projekt i Uganda, det ska bli så otroligt roligt att få höra er båda när ni kommer hem. Att få jämföra och likställa fadderverksamheten i två olika världsdelar.

Se till att även få glassa lite med en paraplydrink och solstol. Man måste vila också.

Kram på dej, Karin B
Anonymous said…
Hej Stina
Snart kommer du hem.

Min mor ger mig alltid väderrapporter om Norrbotten, för att jag ska känna att jag har koll på läget därhemma. Så jag gör såklart som kära mor, här hemma i skåne är det varmt, inte som Belo H , men regn och blåsigt, ingen snö. Ljumt.

Kramar. /Therese

Popular posts from this blog

Det kom ett brev

Det du ser är det du får?

Två tankars konst