prestes maia

Brasilien är på väg att bli en ekonomisk stormakt. Det blir allt svårare för de fattigaste att få plats i det nya samhället.

Mitt i São Paolo ligger Prestes Maia - en betongbyggnad som på 22 våningar hyser 468 familjer. Kunskapskanalen visar de 1379 personernas liv, alla ockupanter, med bara ett mål: att stanna. Men regeringen har inte samma planer. Staten menar att det är oförenligt med en marknadsekonomi då husockupanterna inte betalar för vare sig hyra, vatten eller el.

För hundratusentals av stadens allra fattigaste är enda sättet att få tak över huvudet att ockupera övergivna bostadskomplex som Prestes Maia.

En uppgiven gatuförsäljare som lever med fem barn under ett plåttak som läcker vid regn har en önskan, att kunna ge sina barn utbildning. Han är beredd att ge sitt liv för att ge de möjligheten att gå i skola.

"Jag vet inte vem som skulle ställa upp..
mitt liv -
mot kunskap
..hade jag vetat skulle jag direkt gå och byta."

Comments

Popular posts from this blog

Det kom ett brev

Det du ser är det du får?

Två tankars konst