musikmoral

Idag, lördagen den 7 juli 2007, halvtidsdatumet för FNs millenniemål, har BBC och en rad hitlistenamn ställt till med galan Live Earth. "Över 150 artister från sju kontinenter deltar i historiens största globala satsning för att bekämpa klimathotet", sägs det. TV-apparater står på världen över för att fansen inte ska missa favoritbanden. Arrangemanget ska vara opinionsbildande. Inte för klimatarbetet bidragsgenererande.

Att undra hur mycket nytta ovanstående spektakel gör, känns relevant. Monstruöst stora spelningar kostar gigantiska summor pengar. Lampor lyser. Förstärkare drar ström. Samtidigt har Madonna konstaterats vara en av världens mest klimatovänliga artister. Helikopter används för anländande till hennes spelningar osv. Hennes nya singel ska tydligen spelas på galan, inför miljardpublik. Luktar inte hennes medverkan genast billigt PR-trick? Den insats Bono och Bob Geldof gör mot svält och fattigdom, vilket i det närmaste har helgonförklarat dessa herrar i deras beundrares ögon, är procentuellt och jämförelsevis med min och många andras med små löner och tillgångar, troligen ganska jämlik, om inte mindre. Något säger mig att Bono trots sina "hjältedåd" har mer luxuösa omkostnader för förlustelser än jag.

Stora tillgångar ger större möjlighet och ansvar att påverka. Ska det vara så svårt att förstå? Sälj en cykel till Madonna.

Comments

Anonymous said…
Hörredu syster! Jag förstod inte det där med att sälja en cykel till Madonna..?? Annars har jag orkat läsa mkt av de senaste inläggen för en gångs skull..ett stort steg för mänskligheten..eller bara för mig.
PUSS!!
Madonnan tar helikoptern istället för cykeln till jobbet. Hur skulle det se ut med en övervägande helikopterpendlande befolkning? Tillgångar ger ökat ansvar.
Vad vill du ha till middag?
Kram!

Popular posts from this blog

Det kom ett brev

Två tankars konst

Det du ser är det du får?