utopisk utopism

Vi har från historien ärvt en uppsättning drömmar som vi kallar utopier, medan 1900-talet har givit oss dessas motsatser, mardrömmar eller dystopier. Dystopin negerar utopin, tycks upphäva den och göra den moraliskt omöjlig.

Men är det så? Hör inte utopi och dystopi egentligen ihop? Är det inte fråga om två sidor av samma tänkande: utopin frammanar dystopin, dystopin utopin. Vi kan se dem tillsammans.

Idag har utopin av olika skäl råkat i vanrykte. Den dystopiska visionen, mardrömmen, har dominerat en stor del av 1900-talet. Det finns därför skäl att också påminna om utopins existens, hoppets och längtans princip, en av mänsklighetens stora drivkrafter och lika viktiga för helheten som misstrons princip.

sa Ronny Ambjörnsson i "Fantasin till makten"

Sedan 1991 är inte Shangri-La endast ett uttryck för en fiktiv utopi utan en faktisk fysiskt existerande plats. Den i Kina belägna tibetanska kommunen Diqing omdöptes detta år till Shangri-La. Frågan är om den på kartan fysiska utopin även frammanar dess grundtankar hos berörda invånare...

Comments

Kwame Touré said…
Utopi får mig att tänka på Etiopien som är mänsklighetens och civilisationens vaga. Så länge det går som det gör för Etiopien så finns det inte heller något hopp för resten av oss.

Dagens "Ethiopia" "Tobia" och gårdagens "Abyssinien" förkroppsligar dystopi, despotism och pessimism. Jag är realist och har inga stora visioner inför framtiden.

"Optimisten har lika ofta fel som pessimisten men han/hon har mycket roligare."

Jag är varken av dem. Jag är pessoptist.
Anonymous said…
Även min optimism har stött på motstånd ju äldre jag har blivit.. Medvetenheten och mötet med påtagliga svårigheter och ondska känns kvävande ibland. Min lyckliga lott är svårnjutbar i möten med trasiga människor..
Mina sagda ord med förhoppning om framtid och möjlighet studsar tillbaka till mig och känns tomma när människor mår som sämst. Och det är så lätt att i elände glömma de stunder då man log ihop..

Jag ler i ditt sällskap!

Popular posts from this blog

Det kom ett brev

Två tankars konst

Det du ser är det du får?