Beundran av ett hårsvall

Om jag hade varit akademiledamot Lugns granne
hade jag hört lyrik skanderas genom isoleringen?

Jag hade sett hennes röda svall
långsamt bölja nerför trapphuset
följt henne med en blick
av avundsjuka, medkänsla, samvaro

Hon hade lärt mig alla sina knep
på hur betraktelser blir berättelser som blir poesi
för att sedan inse
att jag gjort som hon
hela tiden
på mitt våningsplan

Att samla på ord
är guld

I en stad av trångboddhet,
får ord, stavelser och synonymer
alltid plats i garderoben
eller källaren

En behaglig känsla uppstår
när garderobsdörren inte går att stänga
för att det trängs så många ord
därinne

som tomtar på ett loft
möss i väggen
löss i håret
barr i skogen

Jag hade bakat bullar
Hon hade bakat bullar
Vi hade ätit bullar
Hon gillar nog bullar

Vi hade diskuterat
USA, EMU, FN,
BNP, SAOL, V, S, M,
NAFTA, CAFTA, FTAA,
AB, SEB, UV,
RKUF, FENOCIN,
SAOB, SA
JAZZ,
GLASS,
LIVET

När bullarna hade svalnat
hade vi fryst in dem
i min frys i hallen

som för att stoppa tiden
och bullen
ett slag

Comments

Anonymous said…
vem ar det som pratar..?utgar ifran att det ar du Lugn junior....?Beundraransvart.
Boel said…
Fint Stinan! Du är bra på det där. Borde kolla upp någon som vill trycka det, det lär finnas. // Boel

Popular posts from this blog

Det kom ett brev

Det du ser är det du får?

Två tankars konst