Mänsklig symbolik och design av en ny verklighet

Den som intresserar sig för framtiden och hur människan kommer att utveckla denna borde rimligen även intressera sig för design. Helsingfors utsågs till världens designhuvudstad 2012 och det förvånansvärt anspråkslösa Designmuséet i huvudstadens centrala delar får mig att reflektera över mänsklig symbolik och vad som genererar nya sätt att se på den omgivning vi lever i. På den sommarutställning som vi besökte "granskas föremålen fördomsfritt genom olika teman, bl.a. ur perspektiv som utanförskap, tillfälligheter, makt, sexualitet, misslyckanden, kön, aktivism, anarkism, politik, upphovsrätt, ITE-design, och ur geografisk synpunkt och bannlysning av dekor" (enligt muséets hemsida). De symboliska tingen är inte enbart själlösa praktikaliteter som ofta verkar samla mer damm än egenskaper. De säger även något om vilka samhällsfenomen som beundras och varför.

Under resan i det finska grannlandet passerade vi flera krigsmuséer med kvarlevor från de senaste krig som landet deltagit i. Till min stora förvåning verkade man inte hymla med den symbolik som krigen förde med sig. Muséerna marknadsförde tydligt gamla militärfordon med nazistsymboler som några av dragplåstren och anledningar till att människor borde besöka platserna. Vid ett museum stod ett långt godståg parkerat precis vid den förbipasserande vägen. Det gick inte att undgå de stora hakkorsen på tåget som lyste obehagligt i den ljumma sommarvärmen. Magen knöt sig och övriga kroppen önskade åka förbi muséet fortare än hastighetsbegränsningarna tillät.

Att dessa symboler skulle ha visats på samma tydliga sätt i Sverige känns som en omöjlighet. Men är det en bättre inställning till historien? Är det bättre att gömma undan de symboler som har präglat samhället och troligen till viss del förföljer många invånare än idag? Hade inte den svenska debatten gynnats av att inte gömma undan sitt krigshyckleri utan ännu mer öppet diskutera den fortfarande gällande "neutraliteten"?

Symboliska innebörder spelar stor roll för många av de s.k. ursprungsfolken. På det arktiska muséet i Rovaniemi i norra Finland får man en genomtänkt inblick i samernas kultur och tankegångar. Norrskenet, som är en av huvudanledningarna till att människor vill besöka Lappland, är ett lysande exempel på människans fascination för symbolik. Det finska namnet för norrsken är revontulet, räveld eller fire fox, till följd av att den finska historian säger att norrskenet skapas av en himmelsk räv som när han springer över skyn slår svansen i snön vilket skapar de vackra gnistor som norrskenet ger på himlen.

Grönländska inuiter menar å andra sidan att norrskenet är den högsta punkten på himlen, där de döda själarna spelar fotboll med ett valrosshuvud. Norrskenet är, menar man, de fartränder som skapas när den himmelska fotbollen flyger över himlavalvet. Jag fascineras över tanken på att de saknade själarna spelar träningsmatch med ett valrosshuvud på himlavalvet. Bedöm själva om tolkningen av norrskenet känns logisk.

På väg neråt landet hamnade vi på middag med det spanska landslaget i fotboll. Att se det kvinnliga landslaget i samma symboliska färger och landslagsdress som det framgångsrika herrlandslaget gäckade framtidsnerven och inspirationen inför en ny verklighet. Lagets goda insats i sin inledande EM-match vittnar kanske om ett framtida maktskifte på den spanska fotbollsplanen, även om förutsättningarna för manlig och kvinnlig fotboll fortfarande präglas av milsvida skillnader.

Människans skapade symbolik påverkar de rådande och framtida maktförhållandena i världen. På en konstutställning i norra Finland presenterade en ung konstnärinna ett verk där hon lekte med bilden av nationsgränser och dessas restriktioner. Världskartan hade helt enkelt vänts upp och ner i förhållande till de vanligast förekommande kartbilderna. Chimamanda Ngozi Adichie låter i sin lysande roman "En halv gul sol" en äldre man i Nigeria pedagogiskt beskriva fenomenet för en ung pojke:
- Det här är vår värld, även om de som ritade den här kartan bestämde sig för att placera sitt eget land ovanför våra länder. Egentligen finns det inget upp och ner, förstår du.
En besökare från Australien hade under utställningen kommentaren "Det är så roligt att få se sitt land överst på kartan, som omväxling". Hur den rådande symboliska världsbilden påverkar maktförhållanden och ekonomiska förutsättningar lämnar jag till läsaren att reflektera över.

Konstnärinnan hade även gjort hål i verket efter ett förutbestämt mönster. Hennes beskrivning av hålen var att detta var markeringar över var kontinentalplattorna orsakar störst förödelse genom jordbävningar och andra naturkatastrofer. Dessa markeringar hade dock behållits enligt sina verkliga geografiska lägen, vilket gjorde att hennes konstverk skapade naturkatastrofer på andra platser än där vi vanligen ser dessa. "Och, fortsatte hon, naturen tar inte hänsyn till nationsgränser."

Att göra skillnad, att göra avtryck och medverka till utveckling är den största drivkraften hos de flesta människor, oavsett om detta görs genom design av nya föremål och fenomen eller i andra former. Om denna drivkraft avtar minskar också den s.k. meningsfullheten. Därför bör nytänkande aldrig förvägras eller bannlysas och det udda, innovativa och kreativa uppmuntras och diskuteras öppet. "Det som inte är förbjudet kommer att förverkligas av någon" menade Theodor Kalifatides i sitt sommarprogram.

Comments

Popular posts from this blog

Det kom ett brev

Två tankars konst

Det du ser är det du får?